تبریز-مقدمه

تبریز در گوشه شرقی جلگه رسوبی همواری با شیب متوسط به سوی دریاچه ارومیه واقع شده. در شمالش کوه های سرخ فام عون ابن علی، بهلول و بابا باغی و در حدّ جنوب آن، رشته کوه های سهن و پیش کوه های آن قرار  گرفته است.

رود هابه طور کلی تبریز منطقه ای خوش آب و هوا و سردسیر که رود های آجی چای (تلخه رود)، لیقوان چای، مهران رود(میدان چای)، صوفیان، زمین های این شهرستان را آبیاری می نماید.

اقتصاد : بر پایه کشاورزی، باغداری، صنایع دستی و کارخانه ای و دامداری استوار است. کشاورزی به واسطه موقعیت خاص طبیعی، خاک خوب و حاصلخیز، رود دائمی، آب های زیر زمینی، باران مناسب و آب و هوای معتدل پیشرفت فراوانی یافته است.

فرآوردهها: گندم، جو، بنشن، تره بار، گیاهان علوفه ای، بادام، گردو، زرد آلو، سیب، انگور، گلابی. همچنین تبریز در پرورش کرم ابریشم مقام سیزدهم را در شهرستان های ایران دارد.

در کنار کشاورزی، صنایع دستی پیشرفت فراوانی کرده: قالی، قالیچه، پارچه های ابریشمی، گلیم، ظروف سفالی و سرامیک و پارچه های سوزن دوزی.

صنایع کارخانه ای: از سال ۱۳۴۵ به بعد با ایجاد کار خانه های ماشین سازی و تراکتور سازی ترقی روز افزونی یافت تا جایی ک یکی از قطب های صنعتی مهم کشور شد. ماشین آلات و تجهیزات، نساجی و پوشاک و چرم، صنایع و مواد غذایی و دخانیات از مهم ترین کارخانه های تبریز است.

دامداری و دامپروریاز دیر باز به شیوه سنتی دامداری رواج و رونق فراوانی داشته، و امروزه علاوه بر شیوه سنتی به روش صنعتی گاو، گوسفند، گاومیش نگهداری می شود.

پرورش زنبور عسل در دامنه های کوه های سهند ارزش اقتصادی فراوانی دارد. بازرگانی به واسطه موقعیت خاص طبیعی و قرار داشتن در مسیر ترانزیت ایران - ترکیه و نزدیکی به جمهوری آذربایجان و ارمنستان پر رونق و صادرات مهمش قالی، گلیم، چرم، پوست، خشکبار و برخی از کالاهای صنعتی است.

بازارها: وقتی پا به تبریز میگذاری؛ در امتداد تاریخ شهری گام بر میداری ک جهانگردان از آن به عنوان شهری بزرگ با بازار های زیبا و پر از کالا یاد کرده اند. سبک معماری، کثرت تیمچه ها، وضعیت مغازههاو مساجد موجود در کنار سراهای تجاری آن همه بیانگر موقعیت و اعتبار تاریخی بازاری است که نمونه مطلوب و دلپذیری از یک محیط تجاری و زندگی اسلامی را به نمایش می گذارد.

بازار تبریز از جمله شاهکار های جالب و دیدنی معماری ایرانی است که با طاق ها و گنبد های مقرنس و بلند خود مجموعه ای کم نظیر محسوب میشود. در سال ۲۴۴ ه.ق تبریز بر اثر زلزلهبه ویرانه تبدیل شد. زلزله ایدر سال ۴۳۲ ه.ق آن را دوباره به ویرانه تبدیل کرد.

در زمان ایلخانان، آباخان شهر تبریز را به پایتختی برگزید و در زمان غازان خان به حد اعلای رونق رسید. دانشمندان و هنرمندان بزرگی از اقصی نقاط دنیا به تبریز آمدند. در جنگ دوم ایران و روس، تبریز برای چندمین بار به دست سربازان روسیه افتاد ولی با انعقاد عهدنامه ترکمن چای به ایران مسترد شد. از زمان عباس میرزا تبریز مقر رسمی ولیعهد و در حقیقت پایتخت دوم ایران شد.

انقلاب مشروطیت در تبریز متولد شد و در زمان محمد علیشاه به اوجخود رسید. ستار خان و باقر خان و صدای مشروطه خواهی خود را از این شهر بلند کردند.

آثار تاریخی تبریز

آنچه در تبریز باقی مانده؛ بیشتر به حکومت ایلخانان مغول، صفوی تا قاجاریه منسوب است و مهم ترین این بناها عبارتند از:

مسجد کبود: امروزه بقایای آن در حاشیه خیابان امام در تبریز به چشم می خورد و از مشهور ترین و عظیم ترین بناهای اسلامی محسوب میشود.

مسجد کبود به « فیروزه اسلام» شهرت دارد و دارای سر در بلند با کاشی کاری مزین به کتیبه معرق عالی، دو مناره، رواق گنبد دار و شبستان است.

مسجد علیشاه یا ارگ علیشاه: این بنا در خیابان امام خمینی واقع شده و از آثار تاج الدین علیشاه وزیر سلطان ابوسعید ایلخانی است.

موزه آذربایجان: در خیابان امام خمینی و کنار مسجد کبود قرار دارد. ساختمان موزه در سال ۱۳۴۱ تکمیل و افتتاح شد. این موزه شامل سه سالن نمایش اشیا باستانی، البسه، آثار خطاطان، اسناد و مدارک و لوازم رهبران مشروطیت و اعلامیه ها است.

استخر شاه (شاهگلی): از بزرگترین و زیباترین استخر های ایران و از بناهای دوره قاجاریه است که در وسط آن ساختمانی به شکل شبه جزیره احداث شده و از گردشگاه های عمده مردم تبریز است.


ادامه متن را در فصل دوم استان آذربایجان شرقی دنبال نمایید

تورآگهی افتخار میزبانی شما عزیزان می باشد.

تورهای کیش را از ما بخواهید.