آلوارس-اردبیل

روستای ییلاقی آلوارس در 12 کیلومتری غرب شهر سرعین واقع شده است. است روستا قبلا ییلاق چراگاهی عشایر شاهسون بوده است و آب و هوای مطلوبی دارد. مردم روستای آلوارس به زبان آذری سخن می گویند، مسلمانان  و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.

مردم این روستا عمدتا به فعالیت های زراعی و دامداری اشتغال دارند و این روستای کوهستانی با بافت مسکونی متمرکز بر دامنه کوه سبلان استقرار یافته و خانه هایی کهن با دیوار های ضخیم کاهگلی و سقف چوبی دارد. و در ورودی حیاط بعضی از خانه ها، درختان بلند برافراشته ای به جای حصار کاشته شده و زیبای روستا را دو چندان کرده است.

جریان آب و چشمه های فراوان به ویژه چشمه کین باغ که ماهی قزل آلای آن معروف است، هوای پاک و سرسبزی مراتع اطراف، بینندگان را به شوق و ذوق وا می دارد. همچنین آب شدن یخ ها و برف های دامنه های سبلان در فصول بهار و تابستان پوشش گیاهی چشم نوازی را همراه با گل های ختمی، گون های انبوه و لاله های سرخ، شقایق ها و دیگر گل های طبیعی پدید می آورد که هر بیننده ای را مسحور می کند.

استقرار روستای آلوارس در مسیر صعود به قله های فرعی و اصلی سبلان، همچنین برخورداری از شیب مناسب و برف فراوان در زمستان و بهار، شرایط احداث پیست اسکی در دامنه های مرتفع آلوارس را فراهم آورده است. پیست اسکی مجهز و مناسبی در 12 کیلومتری روستا احداث شده و مورد استفاده مردم شهرهای اردبیل، سرعین و گردشگران قرار می گیرد. مراکز تفرجگاهی در روستا نیز در مسیر پیست اسکی قرار دارند. عشایر منطقه در بهار و تابستان، بر دامنه های کوه سبلان و اطراف روستا با اوبه ها و رمه های خود پراکنده می شوند و بر زیبایی کوهستان می افزایند.

عید نوروز از مراسم مهم روستا به شمار می آید. زنان روستا از لباس های سنتی و محلی استفاده می کنند آن ها «کوینک» و «تومان» می پوشند و «یایلیق» بر سر می بندند. از انواع غذاهای محلی روستا میتوان به آش، آبگوشت، کباب و نان لواش محلی اشاره کرد.


بزرگترین مرجع اطلاع رسانی انواع تورهای داخلی و تورهای خارجی از آژانس های شهر شما در ایران 

برای دیدن جدیدترین خبرهای گردشگری روی عنوان اگر قصد سفر زیارتی دارید، ما به شما بهترین تور مشهد و یا ارزانترین تور قم و یا حتی تور کربلا را معرفی می نماییم.