مجله گردشگری

ارائه جدیدترین مطالب گردشگری ایران و جهان، ایرانگردی و جهانگردی

مجله گردشگری

ارائه جدیدترین مطالب گردشگری ایران و جهان، ایرانگردی و جهانگردی

نقاط دیدنی مشهد و توابع: رودخانه ها - دره ها

مسیر رودخانه ها همیشه مورد توجه کوهنوردان، طبیعت دوستان، شکارچیان، عکاسان، نقاشان و حتی عموم مردم بوده است. رودخانه های مشهد از دو رشته کوه بینالود و هزار مسجد و دو کپهستان منفرد به نام کوه ناگهانی و کوه قطاراُلنگ سرچشمه میگیرد؛ بینالود یکی از پر آب ترین رشته کوه های کشور است، با رودخانه های قرینه به این معنی که هر رودخانه ای که در دامنه ی شمالی جریان دارد مانند ان یک رودخانه نیز در دامنه ی جنوبی جاریست. رودخانه های ارداک، زشک، کارده، طرق، حور و گلستان نیز از پر آب ترین رودخانه های شهرستان های مشهد و طرقبه شاندیز به شمار می رود. تقریبا کلیه ی رودخانه های دائمی و فصلی شهرستان مشهد به کشف رود می ریزد. در این میان از برخی رودخانه های فصلی که جنبه ی گردشگری دارد نام برده شده است. در اطراف این رودخانه ها، عموما باغات میوه وجود دارد و کمتر پوشش جنگلی و طبیعی به چشم می خورد.
در بسیاری از نقاط خراسان به زبان کردی، به دره زو می گویند؛ که جمع آن زاوین است.

 

رودخانه ها-نقاط دیدنی مشهد و طرقبه، شاندیز

  1. کشف رود: ۵ کیلومتری شرق مشهد، مسیر های دسترسی به این رودخانه عبارتند از: پل کشف رودد در شهر توس، پل ال تیمور در خیابان پنج تن و پل شاهی در اوایل جاده ی کلات. کشف رود مهم ترین رودخانه در حوزه ی آبریز دشت مشهد بوده که با شیب متوسط ۵٪ در خط القعر رشته کوه های هزار مسجد و بینالود به طول ۲۹۰ کیلومتر از شمال غرب به سمت جنوب شرق جریان دارد. قسمت اعظم این رودخانه در شهرستان مشهد قرار دارد و در پل خاتون سرخس به هریرود می ریزد و به نام تجن وارد ترکمنستان می شود. چون محل تجمع آب بوده مردم توس ان را به عنوان دریا می شناختند و خیابانی که به آن منتهی می شده در مشهد به نام خیابان دریا مشهور است. چندین پل تاریخی از جمله پل شاهی، پل کشف رود و پل خاتون بر روی آن بسته شده است. کشف به معنی لاک پشت است. این رودخانه فاقد آب دائمی بوده و در گذشته خشک رود نامیده می شد و قسمتی از جاده ی ابریشم به شمار می رفته است. پس از یک بارندگی شدید امواج رودخانه مغان: ۲۸ کیلومتری جنوب مشهد، انتهای سیدی، جاده مغان، روستای مغان. این رودخانه از رشته کوه بینالود سرچشمه گرفته و با عبور از روستاهای خانرود و اردمه به سد طرق و در نهایت به کشف رود می ریزد. چون رودخانه در ناحیه ی خانرود پهن تر و عریض تر از سایر قسمت های مسیر است، به واسطه ی بزرگی و پهنای زیاد، آن را خانرود نامیدند. در ناحیه ی اردمه با توجه به مرغوبیت زنین های کشاورزی که به صورت دیم کشت می شده این روستا را اردیمه نامیدند، که به مرور زمان به اردمه تبدیل شده است.
  2. رودخانه مجد: ۲۷ کیلومتری جنوب غرب مشهد، انتهای سیدی، جاده ی مغان، بعد از تقاطع پرنواز، سمت راست، جاده مجد، سمت راست، روستای مجد. این رودخانه از کوه درخت جوز در رشته کوه بینالود سرچشمه گرفته و با عبور از روستاهای مجد، تجر، سربرج و کرتیون به سد طرق می ریزد.
  3. رودخانه ی بساروج‌(باش ساروغ): ۱۵ کیلومتری جنوب مشهد، جاده قدیم نیشابور، جاده ده غیبی، قبل از ده غیبی، سمت چپ جاده ی اغنج، روستای بساروج، این رودخانه فصلی بوده و فقط در ماه های پر باران جریان دارد. این رودخانه از شرق بینالود سرچشمه گرفته و به کشف رود می ریزد.
  4. رودخانه سیج: ۵۴ کیلومتری شمال مشهد، جاده ی کلات، جاده کارده، جاده ی آل، روستای سیج. این رودخانه از ارتفاعات سیج و پایین دست بلغور در رشته کوه هزار مسجد سرچشمه گرفته و به سد کارده می ریزد.
  5. رودخانه جنگ: ۶۰ کیلومتری شمال مشهد، جاده ی کلات، جادهی کارده، جاده ی مارشک، جاده ی سیج، رودخانه ی حد فاصل پنمنه تا مارشک. از ارتفاعات هزار مسجد در ناحیه ی روستای کریم آباد، سرچشمه گرفته و با عبور از روستای مارشک و جنگ به رودخانه ی کارده می ریزد.
  6. رودخانه ی آغُنج: ۴۰ کیلومتری جنوب مشهد، جاده قدیم نیشابور، جاده ی ده غیبی، قبل از روستا سمت چپ جاده ی بساروج، روستای اغنج. این رودخانه ی فصلی از آخرین نقاط شرقی رشته کوه بینالود سرچشمه گرفته و با عبور از رباط خاکستری و بیدک، قبل از رسیدن به جیم آباد محو می شود. چمن زار های روییده در دامنه های گرانیتی این نواحی در فصل بهار جلوه ی خاصی دارد.
  7. رودخانه ی استاج: ۴۵ کیلومتری جنوب مشهد، جاده ی نیشابور، انتهای آزاد راه باغچه (سردار شوشتری) شهر ملک آباد، جاده ی بزوشک، روستای استاج. این رودخانه از آخرین نقطه ی جنوب شرق رشته کوه بینالود سرچشمه گرفته‌ و از حوالی ملک آباد و امان آباد به طرف کشف رود سرازیر شده و در باغات و مزارع محو می گردد. این رودخانه فصلی است.
  8. رودخانه ی ابرش: ۶۰ کیلومتری جنوب غرب مشهد، جاده ی نیشابور، بعد از شهر ملک آباد، نرسیده به اوارشک، سمت راست، روستای ابرش. این رودخانه از ارتفاعات جنوب غرب رشته بینالود سرچشمه گرفته و با عبور از روستای ابرش در میان باغات و مزارع محو می گردد.
  9. رودخانه کونجوک ۸۳ کیلومتری جنوب مشهد، جاده ی تربت حیدریه، بعد از تونل اول، سمت راست روستای کونجوک. این رودخانه از کوه های قطار النگ سرچشمه گرفته و به جهت شمال غرب به طرف دیزباد پایین سرازیر می شود.
  10. رودخانه ی فرزنی: ۵۵ کیلومتری جنوب مشهد، جاده ی نیشابور، کیلومتر ده جنوب غرب شهر ملک آباد، روستای فرزنی. این رودخانه از ارتفاعات کوه قطار النگ در ناحیه ی روستای امیر آباد سرچشمه گرفته و با عبور از روستای فرزنی به طرف دهستان باغچه سرازیر شده و در میان باغات و مزارع محو می گردد. جریان این رودخانه فصلی است.
  11. رودخانه کج النگ: ۷۵ کیلومتری جنوب غرب مشهد، جاده ی تربت حیدریه، شرق روستای رباط سفید. این رودخانه از ارتفاعات قطار النگ سرچشمه می گیرد و با عبور از رباط سفید و بازه هور به سلطان آباد نمک می ریزد. جریان این رودخانه فصلی است.
  12. رودخانه ی اسلام قلعه: ۵۰ کیلومتری جنوب مشهد، جاده ی تربت حیدریه، روستای اسلام قلعه. این رودخانه از ارتفاعات قطار النگ سرچشمه می گیرد و به سمت شمال غرب به طرف معصوم آباد و صید آباد سرازیر می شود. جریان این رودخانه فصلی است.
  13. رودخانه ی کارده: ۵۰ کیلومتری شمال مشهد، جاده ی کلات، جاده ی کارده، جاده ی سیج. این رودخانه به عنوان یکی از پر آب ترین رودخانه های مشهد، از ارتفاعات رشته کوه هزار مسجد سرچشمه گرفته و پس از توقف در پشت سد کارده، در باغات روستاهای رضوان و اندروخ محو می گردد. در صورت رهاسازی آب از پشت سد کارده به کشف رود می ریزد. آبریز کلیه ی روستاهای خرکت، بلغور، مارشک، کریم آباد، سیج، آل، جنگ، پنمنه و ریرابه های گوش، گوش آباد، بهره، دره ی انجیر و زو قلعه به این رودخانه می ریزد. این رودخانه ۶۶ کیلومتر طول دارد و آبدهی سالانه ی آن در ایستگاه اندروخ ۳۳ میلیون متر مکعب می باشد.
  14. رودخانه ی چهل من سنگ: ۶۰ کیلومتری جنوب شرق مشهد، جاده ی سرخس، بعد از آبروان، سمت راست، جاده ی اره، جنوب روستای نریمانی، روستای چهل من سنگ (چلمه سنگ). این رودخانه از کوه ناگهانی در ارتفاعات روستای چهل من سنگ سرچشمه گرفته با عبور از روستای نریمانی و سرباغ در روستای چاهک جاده ی سرخس را قطع و بعد از روستای کله چشمه به کشف رود می ریزد. این رودخانه فصلی بوده و فقط در ماه های پر باران جریان دارد.
  15. رودخانه ی ده سرخ: ۵۰ کیلومتری شمال مشهد، جاده ی کلات، جاده ی کارده، بعد از پاسگاه، سمت راست جاده ی حسین آباد، روستای ده سرخ. این رودخانه از دامنه های قله دکل( قد سلطانی) در رشته کوه هزار مسجد سرچشمه می گیرد و با عبور از روستاهای ده سرخ و قزل قیه و معین آباد به طرف جنوب سرازیر می گردد. این رودخانه فقط در بالادست دارای آب دائمی است.
  16. رودخانه ی در میان بام: ۷۰ کیلومتری شمال مشهد، جاده ی کلات، جاده ی کارده، جاده مارشک، جاده در میان بام. این رودخانه از جنوب شرق قله ی هزار مسجد، سرچشمه گرفته و با عبور از روستای در میان بام‌ و روستای آبقد به سد ارداک می ریزد.
  17. رودخانه ی خور: ۶۰ کیلومتری شمال شرق مشهد، جاده ی کلات، قبل از قله ی دکل، سمت چپ، جاده ی خور، گردنه ی صندوق شکن. این رودخانه از دامنه های شمال شرقی قله های مشرف به سیج و آل، در رشته کوه هزار مسجد سرچشمه گرفته و در حوالی تقاطع جاده ی کلات با رودخانه ی قزلق یکی شده و ضمن عبور از روستا های امیر آباد، تقی آباد، سرجنگل، صندوق شکن و چهچهه به سمت خاک ترکمنستان سرازیر می شود. رودخانه ی خور در طول رشته کوه واقع شده و با هشتاد کیلومتر طول یکی از طولانی ترین رودخانه ی شهرستان مشهد به شمار می رود که مانند کشف رود از شمال غرب به جهت جنوب شرق جریان دارد و پذیرای مسافران جاده ی کلات است.
  18. رودخانه ی گیامی: ۷۰ کیلومتری جنوب شرق مشهد، جاده ی سرخس، بعد از آبروان، سمت راست، جاده ی اره، روستای گیامی. این رودخانه از کوه ناگهانی سرچشمه گرفته و با عبوراز روستاهای حسین آباد، نریمانی و سرباغ، جاده ی سرخس را قطع کرده و به کشف رود می ریزد. این رود خانه جریان دائمی ندارد.
  19. رودخانه ی قزلق: ۵۰ کیلومتری شمال شرق مشهد، جاده ی کلات، بعد از قله ی دکل، سمت راست جاده. در آن درختان بید به وفور دیده می شود. آبریز آن به رودخانه ی خور ریخته با ریزابه آبگرم یکی شده و با عبور از روستا های امیر آباد، تقی آباد، سرجنگل، صندوق شکن و چهچهه وارد ترکمنستان می شود.
  20. رودخانه ی گاو برج: ۶۰ کیلومتری جنوب شرق مشهد، جاده ی سرخس، بعد از آبروان، تقاطع قلعه نو، جاده ی جرخشک، این رودخانه از ارتفاعات کوه دال و رزمگاه سرچشمه گرفته و با عبور از کلاته منار، گاوبرج، خارزار، شورک ملکی و چهار گنبد به کشف رود می ریزد. این رودخانه در ارتفاعات جریان دارد.
  21. رودخانه ی اره: ۵۰ کیلومتری جنوب شرق مشهد، جاده سرخس، دهستان آبروان، سمت راست، جاده ی آبمال. این رودخانه از کوه ناگهانی سرچشمه گرفته و با عبور از روستاهای قرقروک، آبمال و اره به کشف رود می ریزد. رودخانه ی اره جریان آب دائمی ندارد.
  22. رودخانه ی میامی: ۴۲ کیلومتری شرق مشهد، جاده ی سرخس، شهر رضویه، روستای میامی. این رودخانه از کوه های قره داغ در جنوب شرق رشته کوه هزار مسجد سرچشمه گرفته و از نزدیک تخت نوروز و میامی عبور کرده و در حوالی شادیشه به کشف رود می ریزد. این رودخانه حدود ۲۵ کیلومتر طول دارد و فقط در ارتفاعات دارای جریان دائمی آب است.
  23. رودخانه ی تبادکان: ۴۰ کیلومتری شمال شرق مشهد، انتهای جاده سیمان، عبور از داخل کارخانه ی سیمان شرق، جاده ی جغری، قبل از روستای جغری، سمت راست، روستای تبادکان. این رودخانه از ارتفاعات روستای تبادکان در رشته کوه هزار مسجد سرچشمه گرفته و با عبور از روستاهای تبادکان، احمد آباد، مهر آباد و شرشر به کشف رود می ریزد؛ فاقد جریان دائمی بوده و در فصول پر باران جریان دارد.
  24. رودخانه ی هندل آباد: ۳۵ کیلومتری شمال مشهد، ال تیمور، جاده ی امرغان، بعد از روستای احمد آباد، روستای هندل آباد. این رودخانه از ارتفاعات جنوب تونل جاده ی کلات در رشته کوه هزار مسجد سر چشمه گرفته و با عبور از روستاهای ماهنساء و قاسم آباد به کشف رود می ریزد. این رودخانه فقط در فصول پر باران جریان دارد.
  25. رودخانه ی چاه سلیمان: ۶۰ کیلومتری شمال شرق مشهد، ال تیمور، جاده ی امرغان، بعد از روستاهای احمد آباد و هندل آباد، روستای چاه سلیمان. این رودخانه از ارتفاعات جنوب غرب هزار مسجد سرچشمه گرفته و از شرق روستای هندل آباد، با عبور از روستای سروک در کلاته میزاجان به کشف رود می ریزد. این رودخانه فصلی بوده و جریان آب دائمی ندارد.
  26. رودخانه ی محسن آباد: ۶۰ کیلومتری شمال شرق مشهد، جاده ی سرخس، شهر رضویه، جاده ی میامی، بعد از روستای ۱۲ کیلومتر به طرف شمال شرق روستای محسن آباد. این رودخانه از ارتفاعات شمال شرق میامی سرچشمه گرفته به سمت جنوب جریان می یابد، با رودخانه ی چاه سلیمان یکی شده و در کلاته میرزاجان به کشف رود میریزد. این رودخانه فصلی است.
  27. رودخانه ی امردوک: ۸۰ کیلومتری شمال مشهد، کیلومتر ۱۰ جاده ی سنتو، سمت راست، به طرف شهر توس، پل کشف رود، جاده ی آبقد، روستای امردوک. این رودخانه یکی از پر آب ترین رودخانه های مشهد بوده که از جنوب قله ی هزار مسجد سرچشمه می گیرد و با عبور از روستاهای امردوک، تلغور و میان مرغ به سد ارداک می ریزد. سرچشمه های این رودخانه عبارتند از: زو کرتان، زو کرکان، زو ترکان، زو پیمانه، زو قاطرقی، زو گیویه، زو میرشکار، زو کمر یخدان، زو چهاردار و زو شاه قاسم.
  28. رودخانه ی ارداک: ۶۵ کیلومتری شمال غرب مشهد، ۱۰ کیلومتری جاده سنتو، سمت راست، به طرف شهر توس، پل کشف رود، سمت چپ، جاده ی آبقد، روستای انداد، سمت چپ روستای ارداک. این رودخانه پرآب ترین رودخانه ی مشهد به شمار می رود. دبی سالانه ی آن ۳۴ میلیون متر مکعب برآورد شده است. حوزه ی آبریز رودخانه ی ارداک بسیار وسیع بوده و بیشتر ریزابه ها و رودخانه های جنوبی تخت هزار مسجد مانند: رودخانه های گاش، انجشش، بقمچ، امردوک، گاه، تلغور، میان مرغ و آبقد به این رودخانه منتهی می شود. برای مهار آین آب ها سدی بر این رودخانه بسته شده است. سیل های مهیبی در سر شاخه های این رودخانه حادث می شود.
  29. رودخانه ی کمر یخدان: ۱۰۰ کیلومتری شمال غرب مشهد، کیلومتر ۱۰ جاده ی سنتو، سمت راست، به طرف شهر توس، پل کشف رود، سمت چپ، جاده ی آبقد، روستای امردوک، خلاف جهت آب، دو آبی میرشکار، سمت چپ، آخر زو میرشکار. این رودخانه از دامنه های قله ی با شکوه کمر یخدان سرچشمه گرفته با عبور از امردوک در نهایت به سد ارداک می ریزد.

 

جاذبه های گردشگری چند شهر شمالی

جاذبه های گردشگری شهرستان ماسوله

جاذبه های گردشگری شهرستان رودبار

 

دره ها-نقاط دیدنی مشهد و طرقبه، شاندیز

  1. دره ی خواجه کرخنه: ۶۵ کیلومتری شمال غرب مشهد، ۱۰ کیلومتری جاده ی سنتو، سمت راست، به طرف شهر توس، پل کشف رود، جاده ی آبقد، روستای انداد، جاده ی سمت چپ روستای ارداک، رودخانه ی ارداک، دره ی سمت چپ.
  2. دره ی انجیر: ۴۵ کیلومتری شمال مشهد، جاده ی کلات، جاده ی کارده، جاده ی سیج، قبل از روستای آل، سمت راست. به واسطه ی داشتن درختان انجیر وحشی به این نام شهرت یافته است. این دره ی باریک فرعی دره ی آل به شمال می رود و آبریز آن به سد کارده می ریزد. ابتدای مسیر این دره کم عرض و زیباست و برای عبور از آن باید دست به سنگ شد، در طول مسیر چند حوضچه ی اب بسیار عمیق وجود دارد، ادامه ی دره به کلاته عرب ها منتهی می گردد. جهت برگشت می توان از راه مالرویی که از بالاسر دره، سر راه چشمه ی آب انجیر وجود دارد استفاده کرد و دور نمای غار انجیر را بر روی دیواره ی آن سوی دره مشاهده نمود.
  3. دره ی آل: ۴۷ کیلومتری شمال مشهد، جاده ی کلات، جاده ی کارده، جاده ی سیج، روستای آل. این دره بسیار پر آب و پر رفت و آمد است. در این دره، سه دهنه غار وجود دارد، متاسفانه دو دهنه ی آن تصرف و مسکونی شده است. سیج و آل در افسانه های کهن ایران نام دو دیو بوده است.
  4. دره ی خواجه مغان: ۵۰ کیلومتری شمال مشهد، جاده ی کلات، روستای گوجکی، سمت چپ، مسیر صعود به کوه قوطی مرغه. این دره به واسطه ی وجود زیارتگاه خواجه مغان در اوایل آن به این نام مشهور شده است.
  5. دره ی بهشت: ۶ کیلومتری جنوب مشهد، انتهای سیدی، جاده مغان، اول خط الرآس، سمت چپ گردنه، به طرف چین کلاغ، سمت راست به طرف معدن سنگ گرانیت. اوایل دره یک قله ی تک شبیه اهرام مصر نزدیک مسیر دکل های فشار قوی برق وجود دارد. در امتداد این دره حوضچه های آب زیبایی در بستر گرانیتی موسوم به هفت حوض ۲ وجود دارد. در طول این دره ی کوتاه و زیبا ساختار های بسیار جالبی جهت سنگ نوردی به چشم می خورد. آبریز این دره به رودخانه ی طرق و پایین دست سد می ریزد.
  6. دره ی مهتاب: ۲۷ کیلومتری شمال غرب مشهد، شاندیز، بعد از روستای زشک، سمت راست، ۱۲ کیلومتر روستای محله ی زشک. این نام را به تازگی بر روی آبریز ارتفاعات مرق گذاشته اند.
  7. دره ی علی کوری: ۷ کیلومتری جنوب مشهد، انتهای سیدی، جاده ی مغان، به طرف چین کلاغ، سمت راست، به طرف معدن سنگ، جنوب خلج. آبریز این دره به رودخانه ی طرق پایین دست سد میریزد. در دره ی علی کوری روستایی به همین نام وجود داشته که متروکه شده است.
  8. دره ی شاه: ۲۵ کیلومتری غرب مشهد، طرقبه، انتهای رودخانه ی جاغرق.
  9. دره ی خوش رو ( خشکه رود/ میازاوه): ۲۰ کیلومتری غرب‌ مشهد، طرقبه، دو کیلومتر بعد از روستای نغندر، سمت چپ جاده. در امتداد این دره می توانید بهترین و بلندترین دیوار های کوچه باغی را مشاهده کنید. انتهای دره به خط الرآسی منتهی می شود که از یک سو به روستای کنگ و از سوی دیگر به سمت جاغرق سرازیر می شود.
  10. دره ی داغستان: ۴ کیلومتری شمال غرب مشهد، جاده ی طرقبه، ۵۰۰ متر بعد از پمپ بنزین گلستان، سمت راست، از مقابل تاسیسات پمپاژ آب، جاده ی پایین وارد دره ی داغستان می شود. این دره در واقع ادامه ی آبریز نغندر به شمار می رود و جاده ی قدیم نغندر از آن می گذشته است.
  11. دره ی فریز: ۲۷ کیلومتری شمال غرب مشهد، شاندیز، روستای زشک، سمت راست ۱۲ کیلومتر روستای محله ی زشک. این دره از دامنه های شمالی رشته کوه بینالود در منطقه ای موسوم به ارتفاعات مرق آغاز و به طول ۱۴ کیلومتر تا روستای کاهو امتداد دارد.
  12. دره قاطرقی: ۱۰۰ کیلومتری شمال غرب مشهد، کیلومتر ۱۰ جاده ی سنتو، سمت راست، به طرف شهر توس، پل کشف رود، سمت چپ، جاده ی آبقد، روستای امردوک، خلاف جهت آب، دوآبی میرشکار، سمت راست، بالادست رودخانه ی گیویه، سمت چپ.
  13. دره تجندان: ۳۵ کیلومتری جنوب غرب مشهد، جاده ی طرقبه، روستای گلستان، جاده ازغد، بین. روستا های ازغد و مایان بالا از مسیر جاده خاکی.
  14. دره ی چادر: ۱۸ کیلومتری غرب مشهد، جاده ی طرقبه، روستای گلستان، جاده ازغد، سمت چپ، جاده ی مایان، به سمت تخت مایون. دره ی پر آبی است که با کمی کندن زمین به آب می رسد، یعنی هرجا چاه بزنید آب است. چادر به معنی چاه در آن می باشد.
  15. دره ی پیمانه: ۱۰۰ کیلومتری غرب مشهد، کیلومتر ۱۰ جاده سنتو، سمت راست، به طرف شهر توس، پل کشف رود، سمت چپ، جاده ی ابقد، روستای امردوک، خلاف جهت آب، دوآبی میر شکار، سمت راست، این دره از سرشاخه های رودخانه ی گیویه است.
  16. دره ی قوچقر: ۱۰۵ کیلومتری شمال غرب مشهد، کیلومتر ۱۰ جاده ی سنتو، سمت راست، به طرف شهر توس، پل کشف رود، سمت چپ، جاده ی ابقد، روستای امردک، خلاف جهت آب، دو آبی میرشکار، سمت راست، بالادست رودخانه ی گیویه، سمت چپ. از سرشاخه های رودخانه ی امردوک می باشد.
  17. دره ی شاه قاسم: ۱۰۲ کیلومتری شمال غرب مشهد، کیلومتر ۱۰ جاده ی سنتو، سمت راست، به طرف شهر توس، پل کشف رود، سمت چپ، جاده ی ابقد، روستای امردوک، خلاف جهت آب، دوآبی میرشکار، سمت راست دره ی قاطرقی.
  18. دره ی چهاردار: ۹۵ کیلومتری شمال غرب مشهد، کیلومتر ۱۰ جاده ی سنتو، سمت راست، به طرف شهر توس، پل کشف رود، سمت چپ، جاده ی آبقد، روستای امرودک، خلاف جهت آب، دو آبی میرشکار، سمت راست دره ی قاطرقی.
  19. دره ی چهاردار: ۹۵ کیلومتری شمال غرب مشهد، کیلومتر ۱۰ جاده ی سنتو، سمت راست، به طرف شهر توس، پل کشف رود، سمت چپ، دار به کردی به معنای درخت است. دار زدند یعنی از درخت آویزان کردند، سپیدار یعنی درخت سفید.
  20. دره ی عسکرون: ۱۰ کیلومتری شمال غرب مشهد، طرقبه، به طرف عنبران، سمت چپ جنب رستوران گنجعلی خان، جاده ی طرقدر، کلاته آهن.
  21. دره ی سولاخ گو: ۳۰ کیلومتری جنوب مشهد، انتهای سیدی، جاده ی مغان، بعد از روستای مغان، امتداد مسیر غار مغان، دره ی سمت چپ. درون این دره یک غار کوچک نیز وجود دارد.
  22. دره ی کلاته شاهزاده: ۴۲ کیومتری شرق مشهد، جاده ی سرخس، شهر رضویه، سمت چپ، جاده ی میامی، روستای میامی.
  23. دره ی تیرشوب: ۵۵ کیلومتری شمال مشهد، جاده ی کلات، قبل از گرده ی دکل، سمت چپ، جاده ی خور، روستتی خور علیا، یک کیلومتر به طرف کوه سرخشت. این دره از زیباترین مناطق کوهستانی خور به حساب می آید.
  24. دره ی گیو: ۷۰ کیلومتری شمال شرق مشهد، جاده ی کلات، بعد از قهوه خانهی آسیاب قشقه، قبل از تقاطع روستای آبگرم، کنار پاسگاه، سمت راست ۳ کیلومتر. بنابه گفتع اهالی گیو از پهلوانان شاهنامه، وقتی عازم ترکمنستان بوده در این مکان اطراق نموده است، به همین دلیل به این نام شهرت یافته است. برخی نیز آن را دره ی گیف تلفظ می کنند.
  25. دره ی اوشکی: ۳۵ کیلومتری شمال شرث مشهد، جاده ی امرغان، بعد از روستای احمد آباد، روستای هندل آباد (هندوآباد/ حنطل آباد). به طول ۱۳ کیلومتر به قله ی قزلق منتهی می شود.
  26. دره ی عارفی: ۲۰ کیلومتری جنوب غرب مشهد، ابتدای جاده قدیم نیشابور، جاده ده غیبب، روستای عارفی.
  27. دره ی قره حوض: ۹۰ کیلومتری شمال غرب مشهد، کیلومتر ۱۰ جاده ی سنتو، سمت راست، به طرف شهر توس، پل کشف رود، سمت چپ، جاده ی آبقد، روستای امرودک، خلاف جهت آب، دو آبی میرشکار، رودخانه ی سمت چپ.
  28. پنج دره: ۱۴ کیلومتری شمال غرب مشهد، طرقبه، روستای جاغرق.
  29. هوادره: ۱۵ کیلومتری شمال غرب مشهد، طرقبه، روستای جاغرق، سه کیلومتر خلاف جهت آب رودخانه، عمارت سفیر انگلیس بر فراز این دره است.
  30. سوزن دره: ۲۲ کیلومتری شمال غرب مشهد، شاندیز، روستاز ابرده علیا، سمت راست، ابرده علیای ۳.
  31. عاشق دره: ۸۰ کیلومتری شمال مشهد، جاده ی کلات، جاده ی کارده، جاده ی مارشک، روستای خرکت.
  32. کج دره: ۷۸ کیلومتری شمال مشهد، جاده ی کلات، جاده ی کارده، جاده ی مارشک، جاده ی بلغور، نرسیده به بلغور، سمت چپ جاده ی خرکت، حد فاصل روستای خرکت تا بایرام قلعه.
  33. کمن دره: ۳۰ کیلومتری غرب مشهد، جاده ی طرقبه، روستای گلستان، جاده ی ازغد، ابتدای روستای ازغد، جاده خاکی سمت چپ، به طرف مایان. بنابه گفته ی اهالی چون در گذشته دزدان در آن جا کمین می کردند به کمین دره مشهور بوده و کمن دره از آن مشتق شده است.
  34. ارغوان دره: ۱۲ کیلومتری شمال غرب مشهد، طرقبه، به طرف عنبران، سمت چپ، جنب رستوران گنجعلی خان، جاده ی طرقدر، کلاته آهن. چون این دره رویشگاه درخت ارغوان است بدین نام خوانده می شود. از چوب درخت ارغوان سبد و سایر تولیدات مشابه ساخته می شود.
  35. زو تیشتر: ۸ کیلومتری شمال غرب مشهد، طرقبه.
  36. زو بالندر: ۳۰ کیلومتری جنوب غرب مشهد، ابتدای جاده ی قدیم نیشابور، جاده ده غیبی، دو کیلومتر قبل از روستای عارفی، سمت راست ۵ کیلومتر، روستای بالندر.
  37. زو قلعه: ۴۷ کیلومتری شمال مشهد، جاده کلات، جاده کارده، جاده ی سیج، سمت راست، فرعی دره آل به طرف قلعه مات.
  38. زو خشکه: ۳۳ کیلومتری شمال غرب مشهد، کیلومتر ۱۰ جاده ی سنتو، سمت راست، به طرف شهر توس، پل کشف رود، سمت چپ، جاده ی آبقد، بعد از روستای انداد، ابتدای ارتفاعات.
  39. زو کرکان: ۱۰۵ کیلومتری شمال غرب مشهد، کیلومتر ۱۰ جاده سنتو، سمت راست، به طرف شهر توس، پل کشف رود، سمت چپ، جاده ی آبقد، روستای امرودک، خلاف جهت آب، دو آبی میر شکار، سمت راست بالادست رودخانه گیویه. زو کرکان از زیر تخت هزار مسجد شروع شده و تا بالادست سر حد امرودک امتداد دارد. این زو تا مدت ها در اختیار اشرار بود.
  40. زو کرتان: ۱۱۰ کیلومتری شمال غرب مشهد، کیلومتر ۱۰ جاده سنتو، سمت راست، به طرف شهر توس، پل کشف رود، جاده ی آبقد، روستای امرودک، خلاف جهت آب، دو آبی میرشکار، سمت راست، بالادست رودخانه ی گیویه. زو کرتان از سرچشمه های رودخانه ی امرودک است و بعد از زوکرکان می باشد.
  41. زو پیرزن: ۷۴ کیلومتری شمال غرب مشهد، جاده ی کلات، جاده ی کارده، جاده ی مارشک، جاده ی بلغور، بعد از روستای بلغور، در مسیر راه کاروان روی قدیم. بر روی سنگ ها حجاری هایی با علامات خاص وجود دارد. آبریز این رودخانه به طرف ارتیکن کلات سرازیر می شود. سر چشمه ی زو پیرزن ۲۷۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.
  42. زو میرشکار: ۹۰ کیلومتری شمال غرب مشهد، کیلومتر ۱۰ جاده سنتو، سمت راست، به طرف شهر توس، پل کشف رود، سمت چپ، جاده آبقد، روستای امرودک، خلاف جهت آب، دو آبی میر شکار، سمت چپ. ادامه ی مسیر آبشار زو میرشکار نام دارد.
  43. زو نخرنج (زو پلنگی): ۷۴ کیلومتری شمال شرق مشهد، جاده کلات، انتهای سرازیری گردنه ها، قبل از قهوه خانه ی آسیاب قشقه، سمت چپ به طرف خورسفلی، ۴ کیلومتر راست، اولین جریان آبی که دیده می شود. این زوی پر آب تا زیر قله ی طاغون کوه (طاغونک) ادامه دارد.
  44. زو توگی: ۷۸ کیلومتری شمال شرق مشهد، جاده ی کلات، انتهای سرازیری گردنه ها، قبل از قهوه خانه ی آسیاب قشقه، سمت چپ به طرف خور سفلی، هشت کیلومتر، سمت راست، دومین جریان آبی که دیده می شود.
  45. زو امبنک: ۸۰ کیلومتری شمال شرق مشهد، جاده کلات، انتهای سرازیری گردنه ها، قبل از قهوه خانه ی آسیاب قشقه، سمت چپ به طرف خور سفلی، ده کیلومتر، سمت راست، سومین جریان آبی که دیده می شود.
  46. سیاه زو: ۶۰ کیلومتری شمال شرق مشهد، جاده ی کلات، بعد از شیب دکل، بعد از کارخانه ی آب معدنی، سمت راست. ایشک میدان در انتهای این زو قرار دارد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۰/۲۵
یاسر موسوی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی